Povratak na vrh

Rasprave po točkama dnevnog reda

Saziv: X, sjednica: 2

PDF

4

  • Prijedlog zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora, prvo čitanje, P.Z. br. 10
03.09.2020.
Sljedeća točka dnevnog reda je:

- Prijedlog zakona o ovlasti Vlade RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskog sabora, prvo čitanje, P.Z. br. 10

Predlagatelj je Vlada RH na temelju čl. 85. Ustava RH i čl. 172. Poslovnika Hrvatskog sabora. Prigodom rasprave o ovoj točci dnevnog reda primjenjuju se odredbe Poslovnika koje se odnose na prvo čitanje zakona. Raspravu su proveli Odbor za zakonodavstvo, Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav.
Želi li predstavnik predlagatelja dati dodatno obrazloženje? Uvaženi državni tajnik Josip Salapić.
Izvolite.
Hvala lijepo.
Uvaženi potpredsjedniče Sabora.
Poštovane zastupnice i zastupnici.
Zakonom o ovlastima Vlade RH ima ovlast uređivati pojedina pitanja uredbama u vrijeme kada HS ne zasjeda, kada HS ima istek mandata ili kada je HS raspušten. To su iznimne ovlasti koje se koriste samo u točno zakonom navedenim uvjetima.
Što se tiče ustavnih ograničenja čl. 88. Ustava RH predviđa ograničenja kojima se ne mogu donositi uredbe. Tu se, prije svega misli na Državni proračun, na porezne propisa, na ljudska prava, temeljne slobode, izborne propise i na pitanja koja se tiču zakonskog uređivanja situacija u jedinicama lokalne samouprave. Što se tiče zašto predlažemo ovaj zakon 10. prosinca 2020. istječe taj jednogodišnji rok. Ovaj zakon ima rok trajanja od godine dana, s obzirom da u prosincu to izlazi, Hrvatski sabor, trebao bi, dakle, prihvatiti ovaj zakon. Isto tako, predmetnim prijedlogom zakona, predlažemo da uredbe koje su donijete sa zaključno danom 20. kolovoza, a to su Uredba o izmjeni Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Uredba o izmjeni i dopuni Zakona o provedbi ovrhe nad novčanim sredstvima, Uredba o izmjeni Zakona o socijalnoj skrbi, Uredba o dopunama Zakona o obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Uredba o izmjeni i dopuni Zakona o popisu poljoprivrede, Uredba o izmjeni Zakona o otocima te Uredba o dopuni Zakona o sportu; koje bi trebale vrijediti do 30. studenoga 2020. g., da ovim dakle zakonom predvidimo trajanje ovih uredba do 30. studenoga 2021. g.
Dakle, radi se o prijedlogu zakona koji je već u povijesti rada HS-a ima svoje uporište, a to je da u ono vrijeme kad parlament ne zasjeda, Vlada ima ove ovlasti.
Hvala lijepo.
Hvala.
Imamo jednu repliku. Molim vas, državni tajniče, jednu repliku imamo, dođite ovdje.
Izvolite gđo. zastupnica Nemet.
Poštovani državni tajniče, evo, imam samo jedno pitanje, a odnosi se na ovaj čl. 1 u kojem stoji da prema Ustavu RH, znači Vlada može uređivati uredbe iz djelokruga HS-a u razdoblju od 15. prosinca 2020. do 15. siječnja 2021. te od 15. srpnja 2021. do 15. rujna 2021.
Mi smo trenutno 3. rujna i ovdje smo i zanima što se dešava kad zasjeda Sabor izvanredno? Tko donosi te odluke?
Hvala.
Poštovana zastupnice, vi ste sada pročitali datume ustavnog zasjedanja HS-a. To je ona ljetna zasjedanja pa imate stanku pa zimsko zasjedanje. Dakle, ove uredbe traju godinu dana, zakonske ovlasti, a u izvanrednim situacijama dakle, kad Sabor ne zasjeda, to što ste vi rekli, Sabor može biti raspušten, Saboru može mu isteći mandat i onda Vlada, da bi sustav funkcionirao, samo točno Ustavom utvrđenim situacijama, a to sam rekao, ne Državni proračun, ne izborni propisi, ne porezni propisi, općenito gospodarska pitanja, ovim uredbama kojima sam pročitao su donijete, tu vam se radi više-manje o situaciji koronavirusa kada je Vlada intervenirala dakle zbog hitnosti situacije.
Dakle, ovo je izvanredna ovlast, tu se ne zaobilazi HS nego da se pokrije ova ustavnopravna praznina kada HS ne zasjeda.
Hvala lijepo.
Hvala.
Idemo na klubove. Prvi je Kluba zastupnika Mosta nezavisnih lista, uvaženi zastupnik Miro Bulj.
Hvala lijepo.
Poštovane kolegice i kolege, uvaženi tajniče, državni tajniče Ministarstva pravosuđa, najvećeg problema hrvatskoga društva, to je pravosuđe, a HS kad predaje svoje ovlasti Vladi, onda mora znati da prepusta dio, znači delegira legitimitet na Vladu, ja ovoj Vladi ne vjerujem niti ću glasati da delegiramo ovlasti na Vladu, a mogu navesti brojne razloge. Primjer, tko je pitao, nas Hrvatski sabor o zaduženju RH?
Zadužuju se, kad se zadužuju čak pjenušac ovaj nazdravljaju milijarde RH, mi smo prezadužena država, dovedeni smo na rub, to znamo, o tome malo tko priča, ali je to činjenica. Pa tko pita HS, mislim, mi smo birani kao centar moći odlučivanja. Nas je hrvatski narod izabrao kao svoje izaslanike da ih zastupamo. Ja za ovaj prijedlog, koliko god on bio, ja nisam do sad glasao nikako za ovo, koliko god on bio, bi ga promatrali kako god želite, kao legitimirat ćemo mi dio ovlasti. Pa zašto bi ja legitimirao ovlasti, kad ja pitam premijera Plekovića, on bahato ne želi odgovoriti, ja sam saborski zastupnik.
Koliko znam, Vlada proizlazi iz Sabora, tj. od saborskih zastupnika. Prema tome, nije problem promijeniti ni Ustav, pa i ova ljetna i zimska stanka, ako nisu potrebni, nisu potrebni, mandat traje 4 godine, jedan je bio nešto kraći i ovaj zadnjih nekoliko mjeseci, jedan je bio zaista kratak, onaj 2016. g. i ja smatram da ovaj Sabor treba vratiti da bude centar moći odlučivanja, razmišljanja, dijeljenja raznih stavova, prijedloga, a ne isključivo, da vas pošalju evo, tajnika ministarstva, državnog tajnika i reći evo, Vlada će uzeti ovlasti, ja znam da imaju oni većinu, 76 ruku i oni koji su u izolaciji, to je napravljeno zbog njih.
Čak su došli glasati kao kolega Hrebak ovdje, bez obzira što je u vrijeme stožerokracije, čovjek koji je gnojio vinograd, gnojilo vinograd ili njivu, oranicu, 5, 6 km od njega nitko nije bio, došla mu je kazna 8 tisuća kuna, a naš kolega, saborski zastupnik, koji je u samoizolaciji, njemu je kao neki vrhovnik, stožernik, što je on, poglavnik, doglavnik, šef, tko mu je dao tolike ovlasti, koji Ustav, koji zakon, rekao, ne, ne vrijedi to što vam je liječnik vaš dao doli, nego će vama g. Capak ili ne znam tko potpisati, da vi možete doći glasati.
Iz toga proizlazi ova Vlada, iz toga proizlazi ova Vlada. Naravno, da ova Vlada mi je drago da daje pijetet svim žrtvama, ali ne mogu ja dati legitimitet Vladi koja na dan kada idu u Grubore, što je njihovo pravo, je li, okej sve, ako su žrtve, žrtve, koje nemaju veze sa Olujom, to je, se dogodi se zločin svagdje da taj dan je bila napadnuta Vrlika, Kijevo od srbočetnika Mladića koji je klao, palio, ja sam tada u rebatinkama momak bio na tome području pa znam koji su bili jauci i krikovi. Ljudi u Vrlici, dica, tamo imamo dom za djecu sa poteškoćama u razvoju sa teškim poteškoćama, ostavljeni su tu, zarobljeni, maltretirani ali nitko nije spomenuo ni šest poginulih u toj borbi, čak dva su u Sinju, prve vojarne su tada napadnute na području RH da bi se došlo do oružja. To niko ne spominje.
Zašto bi ja vjerovao Vladi kada ja dajem svoj prijedlog koji je djelomično uvažen da imamo Dan mirotvorstva na dan kada je nestao dr. Šreter o kojem Milorad Pupovac koalicijski partner koji sve zna i koji drži većinu. Ja sam u prošlom mandatu dao i prošao je djelomično da se zove Dan mirotvorstva, ali skinuli su dr. Šreter.
Jučer kolegica Karolina o tome govorila, a ja to pitam cijeli mandat od Državnog odvjetništva do Sabora ovdje, Milorada kada je bio Milorad Pupovac pitao sam da … zbog ljudi, zbog obitelji, di su kosti od dr. Šretera pa da mogu bar zapaliti sviću njihovi članovi obitelji, njegove kolege. Ali mi ovdje govorimo ovdje o heroju, ne heroju koji je kao, palio nego koji je ljude srpske nacionalnosti pozivao da ne napadamo jedni druge da su oni njegova braća. I nitko ne želi reći. Imao je obavezu Milorad Pupovac to reći, ali on je dio Vlade sada. Znači čak žele zaboraviti ovaj dio šta je Ratko Mladić 25.8. napao Vrliku i Kijevo na pravcu prema Sinju, napravio je toliku štetu da je okupirao poslije, evo sada ovih dana će se proslaviti napad na Peruču kada je osvojena Peruča, minirao Peruču. Najveći zločin je pokušao napraviti poslije II. Svjetskog rata ekocid i genocid, on je minirao, ali da je uspjelo to bi bio ono genocid, doli do Omiša bi se otišlo od Sinjsko polja i ekocid, nitko o tome ne priča. Čak Ratka Mladića se sudi nitko ga nije ni tužio zato što je napravio na vrličkom području. Da, to je četnik čisti, zločinac Ratko Mladić potpomognut sa domaćim četnicima, ne samo tzv. JNA.
I zašto bi ja davao neke ovlasti kad niko neće da dože, došao je državni tajnik čini mi se Vukić, čak ni medijski nije bio popraćen taj značajan dan, najteži dan za Kijevo koji je bio simbol otpora. Znate Jura Stublić je otpjevao pismu o Kijevu i Kruševu, prema tome to je bio simbol otpora, to je bilo naše nadahnuće da se borimo.
I sada, šta ja podržati, koje ćete vi gospodarske mjere donijet, koje gospodarske mjere? Evo ja pitam kolegu Bačića zašto nije bilo ili vas sve, zašto nitko nije došao od većih dužnosnika premijera, zamjenika u Sinj postrojio vojsku i rekao evo gospodo ovdje je prva vojarna napadnuta, samo su u Sinju poginuli pokojni Luka Erceg i Ivan Kamber, prvi redarstvenik Luka Erceg prvi pripadnik čete brigade koji je poginuo i još petorica su poginula na vrličkom području, niko ništa.
Nemojte mijenjati povijest, nemojte da vam Vučić četnik piše povijest, nemojte zaduživati državu bez znanja Sabora, nemojte donositi katastrofalne odluke. Moj klub i ja nismo glasali da stožer ima ove ovlasti, jedini klub koji je ovdje sad u Saboru ili drugi nisu ni bili oni koji nisu bili i ovo pretvarate u diktaturu, izokrećete povijest.
Sjetite se i tih dana početka Domovinskoga rata, naravno da svim žrtvama odajemo počast, ali Ministarstvo pravosuđa da je došlo ovdje i kaže pridajmo naše ovlasti predsjedniku Vlade i Vladi RH. zašto? Za VE u Pađenima kod Knina gdje ste nam otresli milijarde, što je naravno donijela Milanovićeva vlada tj. Vrdoljak kasnije koalicijski partner o obnovljivim izvorima energije, HDZ-ov gdje se isisaju milijarde iz džepa. Ne samo tu kod vjetroelektrana, umjesto da koristimo naše sunce i da donosimo dobre odluke da energetski smo neovisni, da zaštitimo naše vode, da čuvamo dostojanstvo nastanka i dignitet Domovinskog rata, da čuvamo našega radnika, našeg seljaka, da govorimo o sigurnosti i da bude sigurnost, da našu vojsku ako je ugrožena na granici ljude pošaljemo na granice za ispomoć policiji taj zakon postoji, vi to ne želite. Vi ne želite, premda je na Kamensku prije nekoliko dana ponavljam ilegalni migranti su zarobili starca 87 godina sa pištoljem, prigušivačem i 3, 4 sata su ga odali kroz šumu, starijega čovika, a imamo zakonsku mogućnost da vojska bude na granici jel smo 2017. donijeli taj zakon da hrvatska vojska može pomoć policiji u obavljanju poslova na granici, Zakon o granici. I niko ne poduzima ništa, samo se hvalimo sigurnost, oni govore o toj sigurnosti, a 2/3 Hrvatske su prazne.
Ja ne mogu dati povjerenje ovoj Vladi ako sam u prošlom mandatu bezbroj puta tražio zabranimo prodaju poljoprivrednoga zemljišta, ne želite, ako sam tražio stavimo vode kao osnovno ljudsko pravo u Ustav, ne želite, znači ne želite apsolutno ništa. Pa zašto bi ja ovoj Vladi dao kao saborski zastupnik pa me narod ovdje izabrao povjerenje? Znači glasat ćemo protiv ovoga prijedloga.
Hvala lijepa.
Sljedeći je Klub zastupnika SDP-a i uvažena zastupnica Vesna Nađ.
Poštovani potpredsjedniče, uvažene kolegice i kolege, državni tajniče.
Zakon o ovlasti Vlade da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga HS-a donosi se svake godine na jesenskom zasjedanju i sadržajno možemo reći je copy paste verzija zakona od prošle godine ili pretprošle ili onih prije.
Iako je neuobičajeno za oporbu smatramo da ovaj zakon može ići u jednom čitanju.
Predlažemo predlagatelju da u čl. 4. kod konačnog prijedloga zakona propiše da Uredba o dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju koju je vlada donijela 28.5.2020. prestaje vrijediti 30.4.2020. kako bi se do kraja slijedeće školske godine materija koju je ona uredila mogla raspraviti u HS.
Obzirom da se radi o prvom čitanju Klub zastupnika SDP-a podržat će ovaj zakon. Hvala lijepa.
Hvala.
Slijedeća rasprava je u ime Kluba zastupnika HDZ-a, uvaženi zastupnik Krunoslav Katičić.
Poštovani predsjedavajući, državni tajniče, uvažene kolegice i kolege zastupnice.
Ja ću u ime Kluba zastupnika HDZ-a uvodno ću istaći da ćemo podržati predmetni zakon, ali želimo samo izgraditi par stajališta naše stranke po ovom pitanju.
…/Govornik se ne razumije/…kao što je uvodno i državni tajnik kazao predmetno zakonodavno uporište se nalazi u odredbi čl. 88. Ustava RH kojim se dopušta da se Vladi RH uredbama regulira pitanja koja se nalaze u djelokrugu ovog cijenjenog doma.
Također tu se pridodaje i odgovarajuća rješidba ustavnog suda koja je tu, taj zakonsku uredbu potvrdila.
Pravničkom terminologijom radi se znači o zakonodavnoj delegaciji kojom se na određeni, koja je na određeni način postala pravni standard u hrvatskom pravnom sustavu. I iako je riječ o vrlo kratkoj zakonskom prijedlogu koji sadrži svega 6 odredbi radi se o suštinski bitnom tematici, pa još ćemo …/Govornik se ne razumije/… neke druge činjenice koje su bitne. Znači, radi se o zakonskom prijedlogu koji je jasno vremenski decidiran, jasno je naznačeno područje na koje se odnosi odnosno istom uredbom jasno naznačeno koje u djelokrug se ne prenosi. Radi se znači o pravilima što se tiče državnog proračuna i ono što je izravno propisano da je u nadležnosti HS.
Važno je naglasiti da se ovaj zakonski prijedlog i jedna odredba u praksi vrlo vrlo restriktivno koristi. Znači u narednom periodu sve radi se svega od 7 puta se predmetna uredba koristila i ta odredba se koristila u zakonodavnom, u slučajevima kada se na neki način išlo u korist da se građanima omogući i olakša nekakvi zakonodavni okviri koji su u tom trenutku donosili i mogli imati značajne štetne posljedice za njih same, kao što je npr. Zakon o ovrsi na novčanim sredstavima ili pak o Zakonu o socijalnoj skrbi kojima se dereguliralo, znači mogućnost odgode otplate kredita odnosno regulirale su se rodiljne naknade na viši iznos nego što je bio propisano zakonom. To je bitno iz tog razloga što se u tom trenutku, znači ukoliko bi se radila cjelokupna procedura kako je predviđeno Zakonom o procijeni učinaka propisa da bi građani, znatno bi potrajalo i u jednom trenutku ne bi bilo brzo i efikasno rješenje.
Želim također naglasiti i da se dodatno ističe upravo važnost ovog doma na način da se upućuje u standardnu proceduru, znači što znači u dva čitanja, to znači samo da se daje važnost ovom cijenjenom saboru i da se ponavljam, restriktivno koristi.
Za kraj ukratko, klub zastupnika će podržati ovu odredbu i hvala vam lijepo.
Hvala.
Idemo na pojedinačnu raspravu.
Prvi uvaženi je, uvaženi zastupnik Miro Bulj.
Svjestan sam da nema svjetla kamera, jutri budu svjetla kamera, al ovo je vrlo bitna tema.
Zaista mi saborski zastupnici moramo vratiti dignitet HS.
Tko je onaj da u ime nas može donositi odluke?
Dal su to oni koji ne žele zaštititi naše more, proglasiti IGP, zaštititi našu floru, našu faunu, jer to od nas traži čak i Europsko vijeće, Vijeće Europe, to od nas traži čak, imamo pravo po međunarodnom pravu iz 1982.g.?
Dal oni koji ne žele zaštititi našu vodu, našu šumu, zaštititi naše poljoprivredno zemljište?
Dal su to oni koji ne žele da se glasa elektronski, da naši svaki građanin, poglavito oni koje su loše politike iselile da mogu dobiti mogućnost glasanja?
Uglavnom sabor mora biti ključna institucija donošenja odluka.
Ja znam da vladi je potrebne uredbe, al ta vlada kad dolazi ovdje i kad odgovara na naša pitanja zastupnička, vidit ćete, ja sam u proteklom mandatu na neka pitanja koja su po Poslovniku dužni odgovoriti, sabora našega kojega radimo, u roku 30 čekao po pola godine da mi se odgovori na pitanja. Tolka nebriga vlade prema saboru i tolko izrugivanje sa saborom je nevjerojatno jel dižuć rejting sebi i usmjeravajući sav svoj potencijal i novac na piar predstavljajući sebe kao nekoga iznad sabora je laž. Iznad sabora u RH je samo Bog i niko drugi, a mi saborski zastupnici smo oni koji ne smimo dozvoliti da se tamo s druge strane Markova trga, Trga sv. Marka izruguju sa nama. S tolko arogancije, s tolko prema saboru, prema saborskim zastupnicima u odgovorima od pitanja, vidili ste ponašanje na koji način se ponašaju predstavnici hrvatske vlade, ponavljam hrvatska vlada proizlazi iz HS i nas je, isključivo nas i naša je odgovornost u našem kratkom mandatu koji traje 4 g. ali ne mora toliko je isključivo odluka naša, a onaj tko podrži da uredbom odlučuje u biti, on je dao legitimitet Vladi pa da se zadužuju ne znam koliko, da donosi štetne odluke po pitanju nacionalne sigurnosti kao što je energetska sigurnost, ponavljam obnovljivi izvor energije.
Pa ne možemo tek tako Sabor spustiti da dođe u ovome trenutku netko iz Ministarstva pravosuđa i reći će gledajte, mi ćemo tu uredbu donijeti zato što Sabor ima stanku, Ustavom propisanu ljetnu i zimsku. Pa ne mora bit ta stanka.
Evo prenijeli su se, Sabor je u prošlom mandatu prenio sve ovlasti na Stožer civilne zaštite. Pa vidite što radi. Pogledajte što se radi. Rekao sam maloprije primjer, poljoprivrednik dok tamo gnoji zemlju, prima kaznu, mora biti u izolaciji a ako se do tamo grli premijer sa npr. sa ovim, dodiruje sa ovim Đokovićem, tenisače, to je ok, nego je otišao fotograf otišao, što ih je snimao, on je otišao u izolaciju a premijer, što je slikao Đokovića, pa to je, ili recimo normalno je da sa našim poznatim pjevačicama se grli i ljubi ruku, to objavljuje na Instagram ministar Beroš, je ali nama pišite 2 m saborski zastupnici, ne smijete blizu jednoga, drugoga, ne smijete, pa stani, kakvo je to ponašanje?
Kakve su to poruke običnom čovjeku? I rekao sam eklatantan primjer gdje je čovjek bio u izolaciji, to je naš kolega saborski zastupnik Dario Hrebak kome je liječnik rekao da u izolaciji mora biti, međutim našao se stožer, rekao „mo'š ti glasat“, doći ovdje među nas Sabor i glasat a nas ovdje metnite maske, budite 3 m jedni od drugih, 2 m, perite ruke, čekajte ispred pustih, mislim, gledajte.
Zašto bi mi dali svoj legitimitet jednoj takvoj Vladi koja ne poštiva nas saborske zastupnike koje je narod izabrao? I Vlada ponavljam, proizlazi iz Sabora. Ja osobno neću prihvatiti ovo niti imam pravo poglavito zbog onih koji su me birali ovdje, da se ponašam kao što se Vlada ponaša, sigurno ne bi bio izabran, hvala lijepo.
Slijedeća pojedinačna rasprava, uvaženi zastupnik Marin Miletić.
Poštovani potpredsjedniče Hrvatskog sabora, poštovane kolegice i kolege, oprostite će mi bez ikakve patetike ali malo sam emocijama uistinu osjećam odgovornost ovdje dok stojim ispred vas i kada sam sad prolazio trčeći dolje iz svoga kluba ovdje do sabirnice, stao sam i pogledao kip A. Starčevića i fotografirao da ne pogriješim i piše tamo „Prava deržava ne samo da je dobro po čoveka nego je ona uvjet svakoga dobra. Muž koji zaslužuje bit zastupnikom naroda mora poznavati želje i težnje svojih izbornikah i po njih celoga naroda“.
Mi kao Mostovci ne možemo podržati nikakve zakone koji na bilokoji način oduzimaju legitimitet, važnost i odgovornost ovdje ovoga mjesta. Mi kao Mostovci ne možemo podržati nikoga, tako ni aktualnu Vladu koja na bilokoji način bez obzira na perfidnost, bez obzira na zakulisne igre, pokušava oteti moć ovoga mjesta. Sabor, svi dobro znamo što znači, Sabor je ono mjesto koje direktno zastupa građane RH, mi ovdje stojimo, dobili smo moć od hrvatskog naroda, Vlada se bira iz Sabora i zato je neobično važno da Sabor ne izgubi svoju važnost. Koliko god treba zastupati ćemo, nalazit ćemo se, imat ćemo sjednice, odbore, koliko god treba. Ako treba, nećemo imati ni ljetne stanke, ako treba, ne trebate nam dati ni zimske stanke ali nemojte nam uzimati važnost ovoga mjesta.
Isto tako vidim da određene struje i određene snage u našem društvu, stalno se radi na difamaciji različitih razmišljanja, mislim da je bitno da svatko od nas bez obzira kojoj političkoj opciji pripadao, sve učini što može da više budemo zajedno, maleni smo narod, 3 milijuna i 800 000 nas je, podijeljeni smo, naravno da imamo legitimno pravo imati svjetonazore kakve želimo imati, naravno da ideološki pripadamo jednoj priči ili drugoj priči ali toliko toga imamo zajedničkoga što nas dijeli i ne bismo smjeli dopustiti da određene struje konkretno i vrlo jasno rade na razjedinjavanju našeg malenoga naroda.
U vezi toga želim ovdje jasno reći, pitali su me mnogi posljednjih dana kako to da podržavate Festival slobode koji će se dogoditi ovdje na Trgu bana Jelačića. Ja uvijek stojim uz svoj narod i uvijek ću stajati uz one ljude, bez obzira što se možda ne slažem s njihovim načinom razmišljanja, s njihovim svjetonazorom i pogledom na svijet ali ću braniti njihovu slobodu da oni imaju pravo reći što žele, da oni imaju pravo uputiti poruke koje žele i da oni jesu slobodni građani ove zemlje.
Tu slobodu, ovdje oprostite mi, prepoznajem samo svog kolegu Miru Bulja ali znam da mnogi od vas su bili hrvatski branitelji, hrvatski branitelji su nam i omogućili na čelu sa prvim hrvatskim predsjednikom dr. F. Tuđmanom i radi toga jer su nam hrvatski branitelji omogućili slobodu, mi nemamo pravo danas difamirati druge zato jer misle drugačije i zato ću doći, doći ću čuti što misle ti drugi građani, doći ću čuti kakve poruke oni donose, a dobro znamo da se događa veliki šum komunikacija, danas sam već govorio. Dobro znamo da sad npr. dr. David koji nastupa u ime Svjetske zdravstvene organizacije dođe i kaže sada vidimo švedski model je ispravan model, ma zamisli, a prije nekoliko tjedana i mjeseci svi su kritizirali tu Švedsku. Što se događa u našoj zemlji? Smijemo li mi iznijeti uopće različite argumente, različite stavove, potkrijepiti iz argumentima da ne budemo izloženi nekakvoj difamaciji, da ne budemo stavljeni na margine samo zato jer mnogi od nas i dalje žele biti slobodni građani ove zemlje.
Hvala.
Uvaženi zastupnik Miro Bulj, replika.
Hvala lijepo.
Kolega Miletiću jasno da ovo saborski zastupnici ne bi smjeli podržati. Kako podržati Vladu koja nije donijela ključne mjere kad je tribalo osim stožerokracije i zbunjivanja naroda, primjera zašto nije donijela moratorij na kamate i kredite da bi naši gospodarstvenici mogli podnijeti ove mjere ili zašto je sada zakon, ovdje je državni tajnik koji je bio i u proteklom mandatu, zašto se opet vraćaju, a vraćaju javni bilježnici, a u prošlom mandatu su ovdje oni govorili prije izbora čak u prvom čitanju su, ova Vlada je govorila da će se izbaciti javni bilježnici. Sada vraćate javne bilježnike. Zbog čega? Znači toj Vladi apsolutno Hrvatski sabor, saborski zastupnik, narodni poslanik ne smije to dozvoliti. Zbog toga svi moramo podržati pravo saborskih zastupnika da budu iznad, iznad Hrvatske vlade …/Upadica: Vrijeme./… jer je to činjenica. Samo je Bog iznad Hrvatskog sabora.
I narod hrvatski.
Mogu li govorit jel tako poštovani potpredsjedniče?
Može, može.
Hvala vam.
Hvala uvaženi zastupniče gospodine Miro Bulj. Mislim da je jako važno da ne zaboravimo one koji su najugroženiji u našem društvu, one koji su najpotrebitiji. Između ostaloga to je ogroman broj na tisuće i tisuće ovršenih, to je onih ljudi kojima kamate stišću njihova leđa, njihov rad i ti ljudi stvarno se pitaju kako će preživjeti jesen, što će se s njima dogoditi i zato smo mi što je vama poznato uvaženi kolega Bulj predlagali ne nekakve odgode, nego moratorije i na kredite, moratorije na sve one financijske stvari koje hrvatski građani mnogi neće moći iznijeti na svojim leđima. Znamo prema postojećem prijedlogu zakona, odnosno prema zakonu da se građanima reklo nećemo vas izbacivati na ulicu tijekom zime, sjajno, valjda ćemo sačekati prolijeće da dođe pa onda će završiti na ulici.
Hvala, slobodni ste.
U ime predlagatelja uvaženi državni tajnik Josip Salapić.
Hvala lijepa uvaženi potpredsjedniče.
Poštovane zastupnice i zastupnice kratko imam potrebu pojasniti dvije stvari. Prije svega kada Vlada uredbama donosi odluke na temelju zakonodavne ovlasti od strane Hrvatskoga sabora, Vlada je dužna prvom zajedanju sabora nakon donošenja uredbe izvijestiti saborske zastupnike o uredbama koje je donijela na temelju zakonske ovlasti. Isto tako, s obzirom da se Ustav RH donosi 2/3 većinom zna se koliko je potrebno zastupnika da se određena ustavna odredba donese. Pa za razumijevanje zbog javnosti bez obzira tko ovo prati ili ne, u Članku 88. hrvatskoga Ustava stoji, Hrvatski sabor može najviše na vrijeme od godine dana ovlastiti Vladu RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz njegova djelokruga osim onih koji se odnose na razradu Ustavom utvrđenih ljudskih prava i temeljnih sloboda, nacionalna prava, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela i lokalne samouprave. Isto tako, uredbe na temelju zakonske ovlasti ne mogu djelovati unatrag. Uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom roka od godine dana od dana dobivanja ovlasti ako Hrvatski sabor ne odluči drugačije. Znači sve je uvijek u rukama Hrvatskoga sabora.
S obzirom da je zastupnik Miletić mladi kolega, gospodinu Bulju koji je s nama bio jednom i u Vladi RH dok niste otišli iz Vlade i ta je Vlada donosila uredbe na temelju zakonske ovlasti, pa vi tad ništa niste govorili.
Hvala lijepo.
Hvala.
Replika Miro Bulj.
Pa počet ću od kraja. Jedini saborski zastupnik od '90. godine koji je bio kao u većini, koji je glasao protiv proračuna te Vlade sam bio osobno ja. Osobno ja to vi vrlo dobro znate. A vi ste kao čovjek, ne znam s koliko glasova ste izabrani u Hrvatski sabor, kao dobar čovjek i pouzdan od Jadranke Kosor, kasnije ne znam Branimira Glavaša, sad koga ste Andreja Plenkovića nećete prosuđivati o onome s te pozicije bahate sa predstavnika Vlade o meni kao saborskom zastupniku jer to nemate pravo. Ja mogu kazati vama da je pravosuđe u Hrvatskoj najveći problem. I od kada ga vi vodite još je veći problem, zbog toga mladi odlaze i gospodarstvo zbog nesigurnosti u pravosuđe i nepovjerenje, propada.
To je moje pravo da ja vama rečem. To nije uvreda, to je činjenica.
Poštovani zastupniče vaše je pravo ko zastupnika da govorite u Hrvatskom saboru sukladno Ustavu, moje pravo je da vam odgovorim da bi i građanima pojasnio što hrvatski Ustav govori u Članku 88. oko toga što su zakonske ovlasti Vlade na temelju zakona i Ustava koje Vlada može donijeti kada sabor ne zasjeda, a vi uvijek koriste priliku da govorite kako sam ja ušao u Hrvatski sabor. Pratim ja vas, sve ja o vama znam, znam o vašim ministrima i nemojte isto obmanjivati javnost niste vi napustili Vladu nego ste vi izbačenih iz Hrvatske vlade. A isto tako kad već brojite glasove zastupnicima, niste se vi pohvalili koliko ste vi dobili glasova u izborima za Europski parlament kad niste dobili niti jedan mandat. Zato baba šumom, deda drumom.
Povreda Poslovnika Miro Bulj.
Pa uvaženi predsjedniče vi ste povrijedili Poslovnik jer dozvoljavate da bahati predstavnici Vlade govore neistine. Ja sam dobio ni manje ni više nešto oko 10.000 više od vas predsjedavajući glasova zajedno sa gospodinom Salapićem …/Upadica: Koji članak?/… znači ne možete vi meni …/Upadica: Koji članak je Miro?/… znači ne možete vi meni, ne može on meni brojit glasove s te govornice, nema pravo bahato se ponašati, on mora raditi svoj posao državnog tajnika, kojega ne radi, zato i je država ovdje di je, g. Sanader. .../Upadica: Dobro. S obzirom…/... Zbog toga se raspada hrvatska država, pa nek prebroji glasove koliko si ti dobio, kad si .../Upadica: Miro./... bio Jadranki Kosor kum ili kumče .../Upadica: Miro./... ne znam šta. Hvala lijepo.
Izričem opomenu jer niste se pozvali na članak i nije bila povreda Poslovnika.
Sljedeća pojedinačna rasprava .../Upadica se ne čuje./... uvaženi zastupnik Erik Fabijanić.
Poštovani potpredsjedniče Sabora, uvaženi Dome.
Postoje više uredbi Vlade RH. Neovisno o sazivu i mandatu koje možemo uvijek podijeliti u dvije vrste. Uvijek, sve može biti opasno, ali može biti i korisno. Mi danas raspravljamo o uredbama koje donosi Vlada RH u ime Hrvatskoga sabora, dakle tu Vlada je Sabor, u biti Vlada u tom trenutku je surogat Sabora, ne?
I to je jedna vrsta propisa, koji svakako dijelio ili dijeli odgovornost vlasti, jedan nužni instrumenat, bitno je da postoji dobar instrument kojim takve stvari možemo kontrolirati. I to može zabrinjavati. Ali, još više toga može zabrinjavati, jedna druga vrsta uredbi, a to su one uredbe kojim zakon u biti demandira Vladi da uređuje određene, da elaborira određeni zakonski akt.
Dakle, uvijek postoje zakoni koji kažu da će onda Vlada nešto urediti radi provedbe određenog propisa. E pa, ja sam se ulovio ovog drugog dijela, intencija mi je baš s ovog mjesta pozvati Vladi i izaći malo iz teme, vidim da su i moji prethodnici izašli iz teme, ali ću se držati teme uredbe Vlade. Ali ne uredbe Vlade kojim se nadomješta Sabor. Ako je vezano za nešto što je kod nas, nažalost izuzetno aktualno jer po brojkama, nisam siguran da se pandemija u RH nije otela kontroli, a vezano je za činjenicu da ćemo zbog toga opet možda morati aktivirati ne samo djelatni sastav civilne zaštite, nego i mobilizirati, odnosno primiti volontere.
E sad dolazimo konkretno na meritum same uredbe. Izmjenama i dopunama pravilima o dohodak, neoporezivi dio dnevnice, pa tako i za pripadnike civilne zaštite i za javne službe, dignut je 1.9.2019. sa 170 na 200 kuna u onom neoporezivom dijelu i tako su se uskladile sve norme. Sve norme i kolektivni ugovori koji su vezani za javnu djelatnost, pa u nekim slučajevima i na privatnu, a koji se odnose na dnevnice, ne samo na dnevnice nego i na kilometražu, odnosno putne troškove.
Izuzev u jednom slučaju. A to je uredba Vlade o načinu i uvjetima za ostvarivanje materijalnih prava mobiliziranih pripadnika postrojbi civilne zaštite za vrijeme sudjelovanja u aktivnostima u sustavu civilne zaštite. Po toj uredbi iz 2017. g. donesen na sjednici Vlade 6. travnja, dnevnica tih pripadnika civilne zaštite, koji su radili i ovo proljeće za vrijeme pandemije, nije 200 kuna, kao kolega iz djelatnog sastava, nego je 150 kuna.
I to je još uvijek na snazi. Zašto? Zato što je Zakonom o civilnoj zaštiti u čl. 45. određeno da se taj dio regulira uredbom Vlade. To nema veze oni što ovdje pričamo, ali evo ga. Ja pozivam Vladu da donese novu uredbu i da ukine ovo nejednako postupanje između djelatnog sastava i mobiliziranog sastava odnosno volontera u civilnoj zaštiti. To i nije neki trošak, zato što ovisno o tome tko ih mobilizira, da li je to jedinica lokalne samouprave, županija ili država, svatko nosi svoj dio troška povećanja. Ali, ja mislim da to ovi ljudi zaslužuju.
I ovu moju raspravu baš njima i posvećujem i želim se isto tako zahvaliti za sve ono što su učinili i nažalost za onaj trud koji će se morati opet dati.
Hvala.
Sljedeća pojedinačna rasprava, uvažena zastupnica Ljubica Maksimčuk.
Hvala lijepo potpredsjedniče HS-a, uvaženi državni tajnice, kolegice i kolege.
Zakon koji danas donosimo u Saboru učinkovita je i brza reakcija na život koji nam se događa, na situacije koje ne možemo u ovim okolnostima planirati. Ubrzavanje procedure i donošenje određenih mjera isključivo se usmjerava na učinkovitiju i djelotvorniju pomoć našim sugrađanima. Ovlast Vlade da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga HS-a prema sada važećem zakonu koji je Vladi dana ta ovlast, prestat će u ustavnom roku od dana stupanja na snagu, a to je 10. prosinca ove godine. Na temelju ovog zakona, Vlada RH steći će ovlast da u razdoblju u kojem HS redovito ne zasjeda, te iznimno, u razdoblju kada je HS raspušten ili mu je istekao mandat, uredbama uređuje pitanja tekuće gospodarske politike iz djelokruga HS-a, uvažavajući naprijed navedena materijalna i vremenska ograničenja. Čl. 1. ovoga zakona daje se ovlast Vladi RH da uredbama uređuje pitanja tekuće gospodarske politike iz djelokruga HS-a, osim izmjene Državnoga proračuna i propisivanja poreza te onih pitanja koje prema Ustavu RH može uređivati samo HS u razdoblju od 15. prosinca 2020. do 15. siječnja 2021. g. i od 15. srpnja '21. g. do 15. rujna '21. g.
Vlada RH na svaku sjednicu HS-a podnosi izvješće o uredbama koje je na temelju ovlasti donijela između dvaju sjednica HS-a odnosno na prvo zasjedanje novoizabranog HS-a podnosi izvješće o uredbama koje je donijela od dana podnošenja posljednjeg izvješća zaključno s danom 20. kolovoza 2020. godine na temelju Zakona o ovlasti Vlade RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga HS-a. Doneseno je 7 uredbi, ja ih sada neću nabrajati jer su moji prethodnici, a i državni tajni ovdje nabrojali.
Uredbe na temelju zakonske ovlasti ne mogu djelovati unatrag i one prestaju vrijednosti tijekom isteka roka od godine dana od dana dobivene ovlasti osim ako HS drugačije ne odluči. Prijedlog za donošenje ovog zakona je opravdan iz razloga što uredbe donesene na temelju zakonske ovlasti prestaju vrijediti istekom od godinu dana, a naravno ako HS drugačije ne odluči i ovaj tehnički zakon ja podržavam i pozdravljam.
Hvala.
Pričekajte imamo jednu repliku, uvaženi zastupnik Pavić.
Izvolite.
Poštovana zastupnice, ja bih vas molio ako mi možete nabrojati dva, tri primjera uredbi odnosno odluka koje Vlada može donositi na temelju ovog propisa? Rekli ste što ne može donositi, ali recite mi napamet što može donositi?
Što može donositi? Pa može donositi evo recimo kada.
Ne ono što piše nego konkretan primjer.
Nemojte raspravljat, rekli ste.
Već sam sad napomenula da je Vlada donijela 7 uredbi do 20. kolovoza od posljednjeg izvješća, znači donosi sve ono što se ne tiče državnog proračuna, poreza, zatim ljudskih prava, temeljnih sloboda, nacionalnih manjina i svega onoga što sam već prethodno nabrojala.
Hvala lijepa.
Idemo dalje, završno u ime Kluba zastupnika Mosta nezavisnih lista uvaženi zastupnik Miro Bulj.
Ja bih još jednom upozorio tj. rekao bi svima nama da nemamo pravo prepustiti ovlasti zakonske Vladi jel to je prije svega ja mogu govoriti o 10.000 preferencijalnih glasova koje sam ja dobio od svojih birača, građana da to nemam pravo napraviti. Nemam pravo napraviti iz više razloga jer sam tri puta biran u ovaj Sabor samostalno na listi bez ikakve koalicije, ne kao u slučaju uvaženoga tajnika i zato i je Ministarstvo pravosuđa najveći problem u društvu. Znači zašto? Jel do pojave Mosta bilo je nemoguće zamisliti da će biti izvanredni izbori. Da, bili smo u većini, ali bili su nakon tri mjeseca izvanredni izbori jel smo štitili.
Pa ne more se INA dati Mađarima tek tako, ne može Jozo Petrović vodit mene, pa nisam došao ovdje ja sam čovjek iz Sinja sa sela Suhača došao ovdje pa ćete mene vi tim igricama onda vozat. Išli ste na izbore izvanredne po prvi put, po prvi put i ko zna kada će se više ponovit. Nakon tri mjeseca došli mi tu nas 12, 15 koliko je bilo u te igrice i išli smo na izbore nema nikakav problem.
Ali ne smimo i nemamo pravo tj. evo ovdje je gospodin Bartolica, HDZ je rušio svoga premijera Tihomira Oreškovića, sami svoga srušili, to je istina, da bi se kasnije odrekli i Karamarka, to ovo kao državni tajnik … malo sa Sanaderom, s njime sam, otišao sa Kosoricom odlično. To … /Govornik se ne razumije./ … zato onda je kasnije vidio da HDSSB raste onda je dobar, … svi dobri. Ali nije to politika.
Ja ne moram biti ovdje, ja sam isključivo ponosan kao obični čovik sa sela Suhača kod Sinja tri puta sam izabran na listi Mosta nezavisnih lista i to je ono što moram štititi. Moram štititi dignitet ovoga Sabora to vas ja upozoravam i neću vam dati tu potporu, neću. Možete nas omalovažavati vi iz Vlade, možete nas vriđat, ali ja vam to neću napraviti, neću. Jel je pravosuđe, baš je vas poslalo, glavni uzrok i demografskog i gospodarskog pada u RH. Pa 10 godina, 20 neke presude još nisu donesene, ljudi zbog vas propadaju, tvrtke propadaju, ljudi ne mogu ulagati ni naši Hrvati izvana ne žele ulagati kada je pravna nesigurnost apsolutna. O tome se vi bavite, s tim se bavite, a ne … ovdje kaže Miro Bulj da bio sam u većini, ali sam glasao protiv proračuna i pala je tada Vlada. Nisu se nadali, mislili došao neki sa sela Suhača nako seljak pa to ćemo mi nekako igricama napraviti. Ali dogodilo vam se tada i od tada su se pojavile nove skupine političke i neka ih, neka demokracije, nek se širi. Ja nemam s tim problem, ali smo u problemu velikom dugoročno.
Zašto ste u problemu? Zato što ste vi oni koji nemate snage zaštititi, ja bi vam dao povjerenje, ja osobno bez ikakvog problem da ste vi kao Slovenci dali, evo nije daleko, moratorij na kredite i kamatu godinu dana našim poduzetnicima, našim građanima. Mene jučer tu zaustavljaju ljudi koji se bave u turizmu prijevozom, kupili su vozila na lizing ovo ono, propadaju, propadaju, oduzimat će im se imovina. Tako seljaci naši poljoprivrednici, poticaje daju onima koji apsolutno nisu vidjeli krave. Evo ja vam kaže da dobijaju poticaje u kršu ljudi koji ne znaju koliko krava ima sisa, ne znaju ja vam garantiram.
Nikada više poticaja nismo davali, nikad manje nismo proizvodili, nikad više uvozili 3 milijarde eura, 3 milijarde. To što vi morate slušati Pupovca i Plenkovića kolege zastupnici, ja samo mogu slušati naravno sve ljude slušat i vas ako je potrebno i ja griješim, jedino koga mogu slušat to je Bog i narod koji me izabrao ovdje.
koga ima ovdje .../Govornik se ne razumije./..., tko će mene ovdje i da ja dam sad takvoj Vladi legitimitet? Nema snage zaštititi našega seljaka, naše poljoprivredno zemljište, nema snage zaštititi naše Jadransko more, proglasiti isključivi gospodarski pojas, nema snage zaštititi domaćeg proizvođača, nema snage apsolutno nikakve osim zaduživat se i proglasit nekakve kvazistožere koji će po njihovom selektivnom propisu određivat određene slobode. Beroš se može slikati sa nekakvim našim pjevačicama, grlit ih, ljubit im ruke i to prikazivat na Facebooku a mi, vidite šta je napravio od nas ovdje, dobro da nije brnjice stavio.
Vrijeme, hvala.
S tim smo iscrpili kompletnu raspravu, zaključujem raspravu, glasovat ćemo kad se steknu uvjeti.
Nastavljamo sutra ujutro u 9 i 30 Prijedlogom zakona o izvršavanju kazne zatvora, prvo čitanje, P.Z. br. 11.

SJEDNICA PREKINUTA U 16,33 SATI

4

  • Prijedlog zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora, prvo čitanje, P.Z. br. 10
11.09.2020.
Prelazimo sad na glasovanje o ostalim raspravljenim točkama.
Prijedlog Zakona o ovlasti Vlade RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskog sabora, prvo čitanje, P.Z. broj 10.
Predlagatelj je Vlada, rasprava je zaključena.
Sukladno prijedlogu saborskih radnih tijela dajem na glasovanje slijedeći zaključak.
Prvo, prihvaća se Prijedlog Zakona o ovlasti Vlade RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskog sabora i drugo sve primjedbe i prijedlozi dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta konačnog prijedloga zakona.
Molim glasujmo.
Tko je za?
Tko je suzdržan?
Tko je protiv?
Glasovalo je 134 zastupnika, utvrđujem da je sa 122 za, 4 suzdržana i 8 protiv donesen predloženi zaključak.
PDF